V10

Hírek, tesztek, beharangozók az utcai autók/motorok és a motorsport világából.

Utolsó kommentek

Féltávon túl, féltávnál - Hungaroringi beharangozó

2012.07.27. 09:00 :: T92

heidfeld.jpg

Noha számtanilag a múlt hétvégén a második felébe lépett a 2012-es szezon, a naptárra nézve inkább most támad olyan érzése az embernek, hogy féltávnál járunk: a Magyar Nagydíj után négy öt hetes szünetre vonul a Forma-1 világa, és az autók legközelebb csak szeptember elején gördülnek újra a versenypályákra. Addig viszont még hátra van 300 kilométernyi száguldás Mogyoródon, jöjjön tehát a magyar futam beharangozója!

A nagydíj

Ahogy a héten már szerepelt, a Magyar Nagydíj különleges helyszíne a Forma-1 világának, hiszen 26 éve a Hungaroringen tartják. Egy szem kivételt a legelső, 1936-os Magyar Nagydíj jelent, amit a Népligetben tartottak, és Tazio Nuvolari nyert meg egy Alfa Romeo volánjánál. Ezt követően pontosan 50 évet kellett várni arra, hogy újabb futamot rendezzenek az eddigre a vasfüggöny innenső oldalára került országban. Persze a Hungaroring nem az első terv volt, előtte szóba került a Népliget majd a Városliget is, de álmodtak pályát a Velencei tó partjára és Tápióbicskére (!) is. Talán nem meglepő, hogy 4 győzelmével Michael Schumacher a legeredményesebb pilóta, a mezőny tagjai közül Hamilton és Button kettő, Alonso, Kovalainen, Räikkönen és Webber pedig egy alkalommal szelte át elsőként a célvonalat. Közülük többen is életük első győzelmét aratták itt: Alonso 2003-ban, Button 2006-ban (ez volt a modern kori Honda csapat első és egyetlen győzelme), Kovalainen pedig 2008-ban állhatott először a dobogó legfelső fokára, nem beszélve Damon Hill 1993-as sikeréről. Bajnokavatás is volt már a ringen, '92-ben Mansell, 2001-ben Schumacher avanzsálódott világbajnokká nálunk. A csapatok közül a McLaren 10 győzelemmel áll az élen, őt a Williams és a Ferrari követi 7, illetve 5 győzelemmel.

hun_f1_2010_circuit.jpg

A pálya

A Hungaroring már 1986-ban se számított a világbajnokság leggyorsabb helyszínének, és ez azóta sem változott, noha a pályát több ízben is átépítették. Legelőször 1989-ben került ki az addigi 4-es kanyar a pályavonalból, majd 2003-ban a célegyenest nyújtották meg 200 méterrel, és átalakították a 11-es kanyart is az előzések elősegítése érdekében. Ennek ellenére a szezon leglassabb pályájának számít Monaco és Szingapúr után, és ebben minden csapat egyetért. Giampaolo Dall'Ara a Saubertől szinte mindent elmond, amit a Hungaroringről tudni érdemes: "A Hungaroring tradicionálisan nagy leszorítóerőt igénylő pálya, mint Monaco vagy Szingapúr. A fő különbség, hogy itt (főleg lassú és közepes sebességű) egymásba fonódó kanyarok vannak. Fontos tény még, hogy egyetlen ideális ív van csak, ráadásul éjjel a szél könnyen visszafújja a homokot a pályára, így a kvalifikáció az átlagosnál is fontosabb szerepet kap." Marc Gillan, a Williams főmérnöke még a hőmérsékletet emeli ki: a csapatoknak számolniuk kell a várható magas hőmérséklettel, így nagyobb hűtőnyílásokra lehet szükség". Az első esős versenyre 20 évet kellett várni, és ugyan a hétvégén 30 fok feletti hőmérséklet várható, könnyen megeshet, hogy zivatar fogja megszakítania  békés körözgetést. A Pirelli Hockenheimhez hasonlóan a lágy és közepes keménységű gumikat hozza el hozzánk. Apró és személyes szívfájdalmam, hogy a Hungaroring kanyarjai az elmúlt 27 év során nem kaptak neveket.

hungaroring-f1-wallpaper-2011-25.jpg

Az esélyesek

Kiemelkedő esélyesről persze ezúttal sem beszélhetünk, ám azt nem nehéz megjósolni, hogy a Ferrari-Red Bull-McLaren hármasból fog kikerülni a győztes istálló. A McLaren Hockenheimben felzárkózni látszott két riválisához, ráadásul a Barcelona óta elveszett bárányként tévelygő Button is a régi formáját hozta. Pechjükre a címért harcoló Hamilton 0 ponttal zárta a hétvégét, így egyre inkább kikerülni látszik a potenciális világbajnokok köréből. A Ferrari persze aggódhat, hiszen az idén már-már tetemesnek számító előnyük láttán a többiek vérszemet kaphatnak, és kettőzött erővel harcolhatnak tovább, ahogy arra Luca Di Montezemolo is figyelmeztette istállóját. A Red Bull legnagyobb problémája ellenben az lehet, hogy két pilótája szinten azonos pontszámmal áll, így egymástól rabolhatják a pontokat, ami szintén Alonso malmára hajtja a vizet. További fejtörésre adhat okot az energiaitalosoknál, hogy az FIA módosított a motorvezérlés szabályain, így a hockenheimi beállításaik (melyek egyfajta kipörgésgátlóként és befújt diffúzorként funkcionáltak) már nem legálisak - kérdés, hogy ez mennyire veti vissza őket.

A pályarajz innen, a képek pedig innen és innen származnak.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vtiz.blog.hu/api/trackback/id/tr1004679371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása